با توجه به پیشرفت‌های هروزه در سراسر دنیا اشیاء و ایجاد تکنولوژی‌های جدید، فلز در زمینه‌های مختلفی کاربرد دارد. این کاربردها شامل ساخت برج‌ها، آسمان‌خراش‌ها، آسانسورها، لولای درب، هود آشپزخانه، اجاق گاز و غیره است. در صنعت، خم کاری و ایجاد انحنا در فلزات با استفاده از دستگاه‌های خاصی انجام می‌شود. یکی از این دستگاه‌ها، دستگاه پرس برک است که با استفاده از اجزای هیدرولیکی و مکانیکی خاص، قادر است با نیروی بسیار زیادی ورق‌های فولادی را شکل دهد.

دستگاه پرس برک چیست؟

دستگاه پرس برک و یا دستگاه خم کن (Press Brake Machine) از ابزارهای صنعتی بسیار مهم است که از اصلی ترین کاربرد آن خم کردن و همینطور شکل دادن به ورق های فلزی به خصوص آهنی و فولادی می باشد.
این دستگاه متشکل از یک قسمت ثابت به نام ماتریس و یک قسمت متحرک به نام سنبه است. ورق فلزی بر روی ماتریس قرار می گیرد و سپس با کمک صفحات و یا اعمال فشار محکم می گردد. سنبه از بالا و با اعمال فشار به ورق نیرو وارد کرده و ضمن ایجاد خم در ورق، منجر به بوجود آمدن اشکال مختلف هندسی در آن نیز خواهد شد.

ویژگی‌های دستگاه پرس برک

ویژگی‌های دستگاه پرس برک

دستگاه خم کن ورق دارای ویژگی‌های متعددی است که آن را به یکی از اجزای حیاتی صنعت تبدیل کرده است. این ویژگی‌ها عبارتند از: مکانیزم ساده و قابل فهم، دقت بالا و سرعت بالا در خم کاری، صرفه جویی در زمان، کاهش هزینه و افزایش کارایی و بازدهی.
عملکرد ساده و آسان دستگاه خم کن ورق، به طور معمول برای کاربران این امکان را بوجود می‌آورد که به راحتی از آن استفاده نمایند و پروسه خم کاری را به سادگی و به دقت انجام دهند. به علاوه، با سرعت بالا و دقت بالا در خم کاری، میزان زمان صرف شده جهت انجام عملیات خم کاری به طور چشمگیری پایین می‌آورد و این مسئله سبب صرفه جویی در زمان و کاهش هزینه می‌شود.

چگونگی عملکرد دستگاه پرس برک

در فرآیند خم کاری ورق فولادی به وسیله دستگاه خم کن، ورق فلزی بر روی سنبه که یک قطعه توخالی است، قرار می‌گیرد. سپس، صفحات سنگینی به ورق فشار می‌آورند تا آن را در جای خود ثابت نگه دارند. میزان فشاری که به ورق اعمال می‌شود، قابل کنترل است.

در مرحله بعدی، با استفاده از پانچی که از بالا به ورق فشار وارد می‌شود، فرآیند خم کاری صورت می‌گیرد. در دستگاه خم کن ورق، کنترل میزان فشار پانچ بسیار حائز اهمیت است. زیرا زاویه خم شدن ورق به میزان فشار وارد شده توسط پانچ وابسته است. همچنین، شکل نهایی ورق خم شده نیز به شکل سنبه و پانچ مربوطه بستگی دارد. در یک دستگاه پرس برک، می‌توان سنبه و پانچ را مطابق با شکل مورد نظری که بر روی قطعه ایجاد می‌شود، تنظیم و تغییر داد.

خم کن هیدرولیکی چیست؟ و چه کاربردی دارد؟

کاربرد دستگاه پرس برک

دستگاه پرس برک یکی از ابزارهای حیاتی در صنایع مختلف است و برای خم کاری و شکل دهی قطعات فلزی استفاده می‌شود. این دستگاه در صنایع زیر بیشترین کاربرد را دارد:

  • صنایع ساختمانی: در ساختمان‌ها، قطعات فلزی برای ساخت برج‌ها، آسمان‌خراش‌ها، درب‌ها، پنجره‌ها و سایر اجزای ساختمانی با استفاده از دستگاه پرس برک خم می‌شوند.
  • صنایع خودروسازی: در تولید قطعات خودرو، مانند قاب‌ها، رینگ‌ها، پنل‌ها و قطعات بدنه، دستگاه پرس برک به طور گسترده استفاده می‌شود.
  • صنایع الکترونیکی: در تولید قطعات الکترونیکی و صنایع مرتبط، مانند صفحات تراشه و قطعات مدار چاپی، خم کاری فلزات با استفاده از دستگاه خم صورت می‌گیرد.
  • صنعت مبلمان: در تولید قطعات مبلمان و صنایع چوبی-فلزی، همچون پایه‌ها، ریل‌ها و سازه‌های فلزی، دستگاه پرس برک استفاده می‌شود.
  • صنایع غذایی: در صنعت غذایی نیز دستگاه پرس برک برای تولید قطعات فلزی مورد استفاده قرار می‌گیرد، مانند قالب‌ها و تجهیزات بسته بندی.
  • صنعت لوازم خانگی: در تولید لوازم خانگی، مانند هود آشپزخانه، اجاق گاز، یخچال و سایر دستگاه‌ها، از دستگاه پرس برک برای خم کاری قطعات فلزی استفاده می‌شود.

اجزای تشکیل دهنده دستگاه پرس برک

در مجموع، دستگاه پرس برک به عنوان ابزاری مهم و حیاتی در صنایع گوناگون جهت خم کاری و شکل دهی قطعات فلزی استفاده می‌شود.

اجزای تشکیل دهنده دستگاه پرس برک

  • بدنه
  •  موتور
  • فک بالا و پایین
  • سنبه و ماتریس
  • سیستم کنترل

سخن پایانی

فلز یکی از مواد اولیه پرکاربرد است که بشر برای تولید انواع لوازم و محصولات از آن استفاده می‌کند. با این حال، فلزات به شکل‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند. جالب است بدانید که با استفاده از یک دستگاه به نام پرس برک، می‌توان فلزات را منحنی و خم کرد.
در صنعت امروزی، دستگاه پرس برک یکی از ابزارهای مهم‌ و اساسی است که جهت شکل دهی فلزات با استفاده از فشار و قوس‌های خمیده مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دستگاه توانایی اعمال نیروی فشاری قوی را دارد و توسط پانچ و سنبه فلزات را به شکل‌های دلخواه خم می‌کند.

 

 

Leave a Reply Cancel reply

ASK
0